maandag 25 januari 2016

Turks leren..... Leuk maar ook frustrerend!

Wij hebben al lang geleden besloten om, wanneer gepensioneerd, semi permanent in Turkije te gaan wonen. Nu wonen we in een Turkse wijk in Kusadasi. Sommigen spreken wat Engels, anderen niet. Mijn man is in Nederland 3 jaar online en bij de volks hogeschool bezig geweest met Turks leren. Hij kent al veel woorden en veel grammatica. Hij kan het redelijk lezen maar verstaat weinig. Wanneer je een vraag kan stellen maar je verstaat het antwoord niet dan schiet dat ook niet op.

Zelf ben ik ook begonnen met Turkse les hier in Kusadasi. De lessen worden gegeven in het Engels in Berties Place. Het zijn goede lessen gegeven door een Turk. Maar het gaat mij allemaal te langzaam. Volgens mij is de beste manier dagelijks met Turks bezig zijn en vooral ook het dagelijks horen en nog belangrijker zelf spreken, hoe klein je woordenschat ook nog is.

En dat is hier een probleem. De meeste weken spreek ik alleen een paar zinnen Turks tijdens de les. Ik probeer het wel hoor, in restaurants en winkels. Maar 9 van de 10 keer krijg ik antwoord in het Engels. Aangezien Kusadasi een toeristische plaats is, willen de Turken hier hun Engels oefenen. En dat is naast het feit dat de lessen zo langzaam gaan, frustrerend.

Er zit dus weinig anders op dan veel Turks te luisteren via diverse media. Die zijn er gelukkig plenty; zo kan ik ook de zomermaanden in Nederlands mijn Turks blijven oefenen zodat niet alles wat ik geleerd heb weer verwaterd.

Is het moeilijk om redelijk Turks te verstaan en te spreken? De tijd zal het leren: de meningen erover zijn verdeeld. Sommigen zijn al jaren bezig met Turks en kennen nog niks. Weer anderen hebben het geleerd zonder cursus van Turks TV kijken in enkele maanden (ga dat nu ook proberen).

Maar het is ook leuk. Wanneer ik mijn Turkse buren kan verstaan en zelfs soms in het Turks antwoord kan geven, dan geeft dat een goed gevoel. Ook al gaat het moeizaam en het gesprek snel vast loopt door gebrek aan woordenkennis en het niet herkennen van woorden omdat ze een uitgang hebben waarvan ik de grammatica nog niet heb gehad. Maar al kan ik de hele zinnen niet begrijpen, ik pik er wel steeds meer woorden uit die ik ken. Lol er is dus nog hoop.

Dus ook maar vlijtig mijn woordjes blijven leren. Ik heb papieren kaartjes gemaakt Turks-Nederlands die ik doorneem tijdens de TV reclames. De woorden die ik vergeten ben of fout heb, oefen ik dan extra. Ik bedenk nu dat ik weer een paar nieuwe kaartjes moet bijmaken van mijn notities.

Ik ga morgen ook eens kijken of ik een Turks scrabblespel kan vinden. Is leuk voor ons studie groepje.